Nesne Yönelimli Programlamanın Yapısı Nedir? Object Oriented Programming (OOP)
- Abdullah Karaosmanoğlu
- 15 Şub 2024
- 2 dakikada okunur

Merhaba dostlar ben Abdullah, bu yazımızda Nesne Yönelimli Programlama ile ilgili bazı detaylara yer vereceğim ilgi gösterdiğiniz için teşekkür ederim.
Öncelikle kısaca şundan bahsedelim Nedir Bu Nesne Yönelimli Programlama (OOP) ?
Nesne Yönelimli Programlama Object Oriented Programming (OOP), yazılım tasarımını veriler veya nesneler etrafında düzenleyen bir bilgisayar programlama modelidir. OOP, geliştiricilerin manipüle etmek istedikleri nesnelere odaklanarak, verileri ve işlemleri bir araya getirir. Bu programlama yaklaşımı, büyük, karmaşık ve sürekli güncellenen veya bakımı yapılan programlar için uygundur. Örneğin, üretim ve tasarım programları, mobil uygulamalar gibi çeşitli alanlarda OOP kullanılabilir.

Nesne Yönelimli Programlamanın Yapısı Nedir?
Nesne Yönelimli Programlamanın Yapısı Nedir? Object Oriented Programming (OOP)
Nesne yönelimli programlamanın yapısı veya yapı taşları aşağıdakileri içerir:
Sınıflar (CLASS) : Tek tek nesneler, öznitelikler ve yöntemler için şema görevi gören kullanıcı tanımlı veri türleridir.
Nesneler (OBJECT) : Özel olarak tanımlanmış verilerle oluşturulan bir sınıfın örnekleridir. Nesneler, gerçek dünyadaki nesnelere veya soyut bir varlığa karşılık gelebilir. Sınıf başlangıçta tanımlandığında, açıklama tanımlanan tek nesnedir.
Methodlar (METHOD) : Bir nesnenin davranışlarını tanımlayan bir sınıf içinde tanımlanan işlevlerdir. Sınıf tanımlarında yer alan her yöntem, bir örnek nesnesine başvuruyla başlar. Ayrıca, bir nesnede yer alan alt yordamlara örnek yöntemleri denir. Programcılar, yeniden kullanılabilirlik veya işlevselliği her seferinde bir nesnenin içinde kapsüllenmiş halde tutmak için yöntemler kullanır.
Öznitelikler (ATTRIBUTE) : Sınıf şablonunda tanımlanır ve bir nesnenin durumunu temsil eder. Nesneler, öznitelikler alanında depolanan verilere sahip olacaktır. Sınıf öznitelikleri sınıfın kendisine aittir.

Nesne Yönelimli Programlamanın Prensipleri Nelerdir?
Encapsulation. Bir nesnenin içindeki önemli bilgilerin gizlendiği ve sadece seçilen bilgilerin dışarıya açıldığı bir ilkedir. Diğer nesneler bu sınıfa erişemez veya değişiklik yapamaz. Bu veri gizleme özelliği, program güvenliğini artırır ve istenmeyen veri bozulmalarını önler.
Abstraction. Nesnelerin iç işleyişini gizler ve sadece kullanımıyla ilgili bilgileri sunar. Bu sayede gereksiz ayrıntıları gizler ve kodun daha anlaşılır olmasını sağlar. Aynı zamanda türetilmiş sınıfların işlevselliğini genişletmeye olanak tanır. Geliştiriciler, zaman içinde kolayca değişiklikler yapabilir veya yeni özellikler ekleyebilirler.
Inheritance. Kelimenin anlamı zaten miras almak bir sınıfı başka bir sınıfa miras bırakıyoruz. Bu sayede Sınıflar, diğer sınıflardaki kodu yeniden kullanabilir. Nesneler arasındaki ilişkiler ve alt sınıflar atanabilir, bu da geliştiricilerin benzersiz bir hiyerarşiyi korurken ortak mantığı yeniden kullanmalarına olanak tanır.
Polymorphism. Nesneler, davranışları paylaşmak üzere tasarlanır ve birden fazla biçimi alabilir. Program, her nesnenin yürütmesi için hangi anlamın veya kullanımın gerekli olduğunu bir üst sınıftan belirleyerek, kodun tekrarlanmasını azaltır. Ardından bir alt sınıf oluşturulur, bu da üst sınıfın işlevselliğini genişletir.
Bir sonraki yazımda Nesne Yönelimli Programlamanın Faydalarından bahsetmek istiyorum en kısa zamanda görüşmek dileğiyle.
Bilgi ile kalın... Abdullah Karaosmanoğlu
Emeğine sağlık, merak ettiğim ne varsa hepsini buldum
Çok açıklayıcı bir yazı olmuş ellerine sağlık…
Harika bir açıklama. Detaylı ve anlaşılır bir şekilde konuyu aktarmışsın, ellerine sağlık.
Açıklayıcı bir yazı olmuş, ellerine sağlık.